רכבת קלה בערים של אירופה

בישראל הולכת ומוקמת לה אט אט רכבת קלה הנפרשת במטרופולין של גוש דן ובכל רחבי ירושלים. אבל חשוב לדעת שבאירופה כולה כבר עשרות שנים קיימת רכבת קלה בכל עיר מרכזית. כך למשל, בצרפת, באנגליה, בגרמניה, בספרד ובמרבית הארצות האחרות ביבשת אירופה, ניתן למצוא את הרכבת הקלה בפעולה בעוד שלא בכל הערים והארצות הרכבת הקלה בהכרח עוברת במעברים תת קרקעיים, הייחודיות של רכבת קלה בכל רחבי אירופה היא, שהן פועלות כולן על חשמל ומרביתן אינן נחשבות למערך חדשני ומהיר ויכולות להיות אפילו מעיקות יותר מאשר מערך האוטובוסים או שירות המוניות המקומי.

רכבת קלה באירופה מול הרכבת הקלה בישראל

בזמן שבישראל חושבים על פתרון מהיר ויעיל להתניידות ציבור הנוסעים בכל שטחי הארץ, באירופה המצב לא בהכרח זהה. הרכבת הקלה ברוב ערי אירופה נועדה לספק רק את הצורך של העברת כמות נוסעים רבים ממקום למקום, אך לא בהכרח מדובר בתחבורה מהירה יותר עם רמת נוחות גבוהה יותר. בואו גם לא נשכח שבכל עיר באירופה חיים מיליוני אנשים – מה שבישראל לא קיים, ולכן הצורך ההתחלתי ברכבת הקלה באירופה הביא את מדינות אירופה השונות לכך, שכבר מראשית מערך התחבורה היה צורך באוטובוס גדול ורחב שיפעל בכל מוקדי העיר. זאת גם הסיבה שבאירופה מזמן כבר קיימות רכבות שונות בכל רחבי הערים.

המטרו של אירופה עובר ברובו במעברים תת קרקעיים

כמעט בכל עיר גדולה באירופה ניתן למצוא את המטרו – מערך רכבת קלה לציבור הנוסעים שברוב הערים המרכזיות עובר דווקא מתחת לפני הקרקע ויש לכך סיבה מרכזית ביותר – שינוי מזג האוויר במהלך השנה. בזמן שבישראל נהנים מקיץ חם וחורף רטוב, אירופה סובלת משלגים חזקים ובחלק מהמקומות ישנן הצפות כבדות וגדולות, מה שלא מאפשר בהכרח להפעיל את מערך המטרופולין במקום פתוח.

סיבה נוספת אגב לכך שהרכבת הקלה באירופה ברובה נמצאת מתחת לפני השטח היא, שאם נניח היו בונים את הרכבת הקלה שמחברת בין עיר לעיר, הרי שהשטח הנסלל עבור הרכבת היה גדול במיוחד ומשמעותי יותר מאשר בישראל. כאן הערים קרובות מאוד כי גם גודל המדינה הוא מאוד קטן בהשוואה למדינות אירופה .

רכבת קלה עם טכנולוגיה ירוקה

בשנים האחרונות אנחנו עדים לכך שהעולם מחפש מענה להפחתת הפסולת הנצברת וישנו הביקוש להפוך את מרבית הטכנולוגיות לירוקות יותר. זה בדיוק מה שקורה עם מערך הרכבת הקלה של ישראל שעתידה להתפתח עם מערך טכנולוגי ירוק שיאפשר לרכבת עצמה לייצר חשמל במהלך הנסיעה ובכך לחסוך עלויות צריכה משמעותיות. לעומת הרכבת הקלה בישראל , הרכבת הקלה באירופה מתמודדת עם מערך שונה לחלוטין בעוד שרוב הרכבות כבר קיימות שנים ואין להן את הטכנולוגיה החדשה והמחודשת שקיימת בישראל.