חדשות הרכבת הקלה

10.3.2024

תגבור תדירות הרכבת הקלה …חברת דנקל מפעילת הרכבת הקלה, עדכנה על תגבור מסלולי הקו האדום R1 ו R3 באופן משמעותי.
תדירות R3 צומצמה ל כ 10 דק’
תדירות R1 צומצמה ל כ 6 דק’
לא ברור עדין איך זה ישפיע על השימוש הדליל של הנוסעים בשירותי הרכבת הקלה.

8.12.2023

הארכת הקו האדום… בימים אלה החלו העבודות להארכת הקו האדום בעיר ראשון לציון. העבודות יגרמו ככל הנראה לחסימות כבישים ושינויי מסלולים בשלב הראשון, אך בתום העבודות ירגישו כולם שהיה שווה לחכות.

9.11.2023

איך משלמים ברכבת הקלה … הדרך הקלה ביותר היא להוריד לסמארטפון את אחת האפליקציות הבאות, לא משנה איזו, כולן עושות את העבודה. בתוך האפליקציה מסמנים את תחנת היעד שלכם ועולים לרכבת. האפליקציה מזהה לבד את תחנת המוצא שלכם ברגע שתתקרבו אליה.
לכניסה ויציאה בתחנות הרכבת הקלה יש להצמיד בשער את הברקוד שניתן לכם באפליקציה, והשער ייפתח. מי שמתקשה בכך יוכל להיעזר בצוות הנמצא שם בדיוק למטרה זו.
האפליקציות הפופולריות לתשלום ברכבת הקלה ולכל התחבורה הציבורית בישראל הן: פנגו, Moovit, רב-פס, Cello , Zuzu , הופ און , רב קו .
החיוב עבור הנסיעות יבוצע לרוב בסוף כל חודש.

27.10.2023

בת ים מצביעה ברגליים, מעט נוסעים ברכבת… . בעיר בת ים ישנן 9 תחנות פעילות ולמרות זאת הנוסעים מעדיפים לנסוע בכלי תחבורה אחרים ולא ברכבת הקלה. משיחות אקראיות עם נוסעים עולה כי הבעיה המרכזית היא הנסיעה האיטית מאד של הרכבת בתוואי העיר בת ים (כ 30 קמ”ש). ואם נוסיף לזה עצירות בתחנות וברמזורים נקבל תוצאה של איטיות מעצבנת ובזבוז של זמן יקר.

לאחר החודש הראשון בו ניסו רבים את הרכבת הקלה, כעת לפחות בעיר בת ים יש ירידה משמעותית בנוסעי הרכבת ומעדות של נוסעים היא נוסעת כמעט ריקה.

בתוך תל אביב המצב משתנה משום שברגע שהרכבת יורדת מתחת לפני האדמה היא מגבירה מהירות עד 80 קמ”ש וגם אין לה רמזורים. ואז היא באמת אטרקטיבית ביחס לאמצעי התחבורה האחרים.

28.9.2023

קצת יותר מחודש הרכבת הקלה פועלת… , ונראה שהנוסעים התרגלו לכלי התחבורה החדש הזה. מהצד בהסתכלות על הנוסעים העולים ויורדים מהרכבת הקלה, נראה כאילו היא הייתה כאן תמיד. זה מחמם את הלב לראות איך הקהל מקבל את השינוי באופן חיובי.

יש לציין שהנהלת הרכבת הקלה פעלה ופועלת רבות לעמוד לעזרת הנוסעים בכל התחנות. ישנם בכל תחנה עובדים שתפקידם להנחות את הנוסעים בכל בעיה הקשורה לעליה לרכבת, תשלום, יציאה מהתחנה ועוד.

27.8.2023

שבוע אחרי הפתיחה יצאנו לבדוק… , רבות דובר השבוע הזה על הרכבת הקלה וכמה היא איטית וכו’. אבל אנחנו התרשמנו אחרת לגמרי…

יצאנו לדרכינו מתחנת הרכבת בקרית אריה פתח תקווה בדרכנו למתחם שרונה בתל אביב. עשינו זאת ביום שישי בצהריים שעת עומס קליל בכבישי תל אביב של שישי בצהריים.

כאמור נכנסו לרכבת בקריית אריה פתח תקווה, ולאחר 19 דקות בלבד! , יצאנו בתחנת יהודית בתל אביב, ועלינו למעלה למתחם שרונה.

טיילנו קצת בשרונה וחזרנו לפתח תקווה, שוב בתוך 19 דקות נסיעה בדיוק. טוב צריך להוסיף לזה גם זמן המתנה של 3 דקות.

ללא ספק זה נפלא. חסכנו עמידה ברמזורים ופקקים, חסכנו זמן חיפוש חניה, חסכנו כסף של חניה מאד יקרה בתל אביב. בתוואי שבין קריית אריה לשרונה הרכבת נוסעת רק במנהרה, ולכן נסיעתה מהירה ללא עיכובים.

18.8.2023

היום זה קורה… , הרכבת הקלה יצאה לדרך. הבוקר בשעה 6:00 עלו הנוסעים הראשונים על הרכבת שהחלה לנוע לאיטה לאורך רחוב ז’בוטינסקי בפתח תקווה לכיוון מערב אל תל אביב ומשם דרומה לבת ים.

בהצלחה לרכבת ולכל מי שאמון על הפעלתה. ובהצלחה לציבור הנוסעים שרכבת זו תשדרג את החוויה היומית שלהם בתחבורה הציבורית.

17.8.2023

היום ייערך טקס השקת הרכבת הקלה … , אירוע ההשקה של הרכבת הקלה יתקיים בפתח תקווה במרכז התחזוקה של הרכבת הקלה.

אירוע ההשקה יתקיים היום בשעה 15:00 במעמד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ורעייתו הגברת שרה נתניהו.

בטקס ישתתפו גם שרת התחבורה מירי רגב, ראשי רשויות הערים בהן עובר הקו האדום, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, ועוד אישים נוספים הקשורים לפתיחה והפעלת הרכבת הקלה.

ולנו נותר רק לאחל דרך צליחה לרכבת הקלה, שתיסע בקלות ללא תקלות.

13.8.2023

השבוע זה יקרה… , עכשיו זה כבר רשמי, הרכבת הקלה תצא לדרכה ביום שישי הקרוב. בתאריך 18 באוגוסט בשעה 6:00 בבוקר תחל הרכבת הקלה בפעם הראשונה להעלות נוסעים ולהוביל אותם לאורך הקו האדום בין פתח תקווה לבת ים.

יש כבר ככל הנראה את כל האישורים, כולל אישור המשטרה, ומה שנשאר זה לקוות ליום שישי שמח ולהתחלה של עידן תחבורתי חדש בגוש דן.

מחיר הנסיעה ברכבת יהיה 5.5 ש”ח, כבר ביום הראשון ולא תהייה תקופה של נסיעות בחינם. תדירות הרכבת צפויה להיות בין 3.5 ל 10 דקות, בהתאם לשעות העומס.

8.8.2023

עוד 10 ימים לפתיחה… , ובינתיים נסיעות המבחן נמשכות – הרכבת הקלה נכנסת אל תחנת בילינסון פתח תקווה

6.8.2023

הקו האדום מתחמם… , כולם מחכים בקוצר רוח לתאריך ה 18 באוגוסט בו תחל בפעם הראשונה הרכבת הקלה לקחת נוסעים ולהוביל אותם בין פתח תקווה לתל אביב ובת ים.

הקו האדום כאמור הוא הקו הראשון שיתחיל לפעול, כשהוא נחלק ל 3 מסלולים שבסך הכל די משיקים זה לזה. מסלול אחד יהיה המסלול הארות מתחנה מרכזית פתח תקווה ועד העיר בת ים. הקו השני יתחיל בתחנת הרכבת קריית אריה פתח תקווה ומשם אל העיר בת ים. הקו השלישי יתחיל גם הוא בתחנת הרכבת קריית אריה פתח תקווה, אך יסתיים בתחנת אליפלט בתל אביב.

לחץ למעבר אל רשימת תחנות הקו האדום

2.8.2023

18 באוגוסט… , כן זה התאריך בו אמורה סוף סוף להתחיל לפעול הרכבת הקלה, עם הקו האדום בגוש דן.

נכון שהכל עוד יכול לקרות ושבענו מהבטחות בעבר, אבל הפעם זה נראה אמיתי לגמרי. אז תכינו את הארנקים, תבדקו היכן התחנה הקרובה ביותר אליכם, ותתכוננו לנסוע ברכבת הקלה.

ככל הנראה בשלב הראשון הרכבת תהייה עמוסה כי ייסעו בה גם הרבה סקרנים, שהם בכלל בעלי רכבים. בהמשך או שהעומס ירד קצת או שדווקא יעלה כתוצאה משימוש טבעי הולך וגובר.

אני מתכוון להיות על הרכבת ביום הפתיחה (:

31.7.2023

האם זה יקרה באוגוסט?… , ההבטחה האחרונה מבית היוצר של משרד התחבורה היא שהרכבת הקלה תחל לפעול באחד מימי השישי הקרובים בתחילת חודש אוגוסט.

צופים דרישה מוגברת לנסיעה ברכבת, ואף מדברים על תפוסה של 150% . ולנו רק נותר לחכות ולראות איך זה יעבוד, ועד כמה התחזיות המשתנות יבואו לידי ביטוי בשטח.

28.7.2023

עוד הבטחה שלא מומשה… , חודש יולי לקראת סיום ועדין אין חדש מכיוון הרכבת הקלה.

יש עכשיו שמועות שהיא תתחיל לפעול באוגוסט.
לנו נשאר רק להחזיק אצבעות ולקוות שזה יקרה.

בתחילת השנה היו דיבורים שהנסיעה תהיה בחינם בשלב הראשון, ואילו עכשיו מדברים על 5.5 ש”ח לכרטיס נסיעה.

ובינתיים… טכנאי הרכבת הקלה סופרים את כמות הבלימות ואומרים שהן פחתו.
הבלימה היחידה שאנחנו רואים זו הבלימה של כל הרכבת הקלה מלהתחיל לפעול ולשרת את הציבור.

2.7.2023

איזו הקלה… , אמנם שבענו השנה מהבטחות חוזרות ונשנות על פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה באזור המרכז, אבל היום התבשרנו שהנה זה עומד לקרות.

החברה הגרמנית שאחראית על מתן אישור הבטיחות לפתיחת הקו, אישרה היום את מוכנותו של הקו האדום ואת תחילת הפעלתה של הרכבת הקלה במרכז.

מחברת נת”ע נמסר שבתוך מספר שבועות, ואולי עוד החודש (יולי) הרכבת הקלה תושק ותצא לדרך.

19.6.2023

רכבת קלה מנוסעים… , עוד חודש עבר ועדין הרכבת הקלה בגוש דן אינה פועלת.

תושבי פתח תקווה זוכים לראות את קרונות הרכבת נעות הלוך ושוב במשך כל שעות היום כשהם ריקים מאדם. לשאלתנו בנושא נענינו שעורכים בדיקות בטיחות. טוב, עם בטיחות לא מתווכחים אז שיבדקו. אבל למה זה לוקח כל כך הרבה זמן?

תחנת הרכבת הקלה

 

 

 

 

 

תשובות רק לחברת נת”ע ולמשרד התחבורה. והנוסעים ימשיכו לנוע במכוניות ובאוטובוסים ויצפו ברכבת שכבר הפכה לחלק מהנוף, חולפת על פני הצמתים כשהיא ריקה.

25.5.2023

מתי יהיה מטרו בישראל … , התכנון של המטרו אינו מהיום, וגם הוא כבר נמשך זמן רב. מטרו זו רכבת מהירה שנעה מתחת לאדמה, כמו בפריז וניו יורק וערים נוספות בעולם. מטרת המטרו בישראל לחבר את כל גוש דן וסביבותיו במערכת של מסילות רכבת תת קרקעיות.

אבל בישראל כמו בישראל, זה לוקח זמן, המון זמן, הרבה מאד זמן.

לאחרונה התבשרנו ששרת התחבורה מירי רגב שוקלת להעביר את ניהול הפרויקט לחברה אחרת, בשל העיכובים או בשל סיבות אחרות.

אם לשפוט זאת לפי פרויקט הרכבת הקלה במרכז, שהחל לפני 27 שנה ועדין אין רכבת קלה… אז כנראה שאת המטרו אפשר יהיה לראות אולי בעוד 30 שנה.. בהצלחה..

השבוע נתקלנו בעצומה שהופצה על ידי קבוצה הנקראת מטרו דן – הפורום לקידום המטרו בגוש דן. מטרת העצומה להפעיל לחץ על הממשלה לקדם ומהר את פרויקט המטרו.

מוזמנים לקרוא פרטים על העצומה, ואפילו לחתום עליה אם תרצו:

 https://www.atzuma.co.il/metrodanazuma
23.5.2023

תקלה ברכבת הקלה… , הבטיחו לנו שהשנה נזכה לראות את פתיחת הקו הראשון של הרכבת הקלה, אז הבטיחו. לפני חג העצמאות יצאה שרת התחבורה מירי רגב בהצהרה ואמרה שמיד אחרי עצמאות יתחיל לפעול הקו האדום מפתח תקווה לבת-ים.., אז אמרה.

ובינתיים, נכון להיום אין צפי לפתיחת הקו, וגם המועד האחרון שנקבע לחודש יוני נדחה אף הוא למועד בלתי ידוע. זאת בשל תקלות בטיחות שטרם נפתרו.

שרת התחבורה מירי רגב, יוצאת בעוד כמה ימים לסיור רכבות במרוקו כדי ללמוד את מערכת התחבורה המרוקאית. נו.. מכל המדינות בעולם מצאה השרה רגב רק את מרוקו כמדינה אליה יש לנסוע ולהכיר מקרוב את מערכת התחבורה שלה…

נאחל לשרה רגב ולמנהלי התחבורה המצטרפים אליה טיול מהנה וחופשה נעימה. ואנחנו בינתיים נמשיך לחלום על הרכבת הקלה שבינתיים רק חולבת את כספי משלם המיסים.

10.5.2023

סכנת הרכבת הקלה… , הרכבת הקלה, באזורים בהם היא נוסעת על פני הקרקע, חשופה לפגיעות ותאונות עם כלי רכב הנוסעים בכבישים אשר חוצים את המסילה.

הוכחה לכך קיבלנו אתמול בירושלים, שם כבר פועלת הרכבת הקלה מספר שנים. אתמול קרתה תאונה בין הרכבת לאוטובוס פרטי, 13 נוסעים נפצעו בתאונה זו, חלקם מנוסעי האוטובוס וחלקם נוסעי הרכבת הקלה. כל הפצועים הועברו לבית החולים הדסה בהר הצופים.

וזה הזמן לומר לנהגי גוש דן לנהוג במשנה זהירות בצמתים בהם קיימת מסילת הרכבת, בעיקר לנוהגים בפתח תקווה ובת-ים שם הרכבת תנוע מעל פני הקרקע.

 

9.5.2023

חברת אגד תפעיל את הקו האדום בגוש דן… , זה ייעשה דרך תבל חברת הבת שלה. תבל הוקמה במיוחד כדי להשתתף במכרז להפעלת הקו האדום, וזכתה. אגד מחזיקה 51 אחוזים מחברת תבל ושאר האחוזים בידי חברות סיניות.

האם בשל העובדה שאגד אחראית על הרכבת הקלה , נזכה לראות את הרכבת הזו גם שובתת מידי פעם?

בינואר השנה כשהרכבת נכון להיום עדין לא החלה את נסיעתה הראשונה, עובדיה עתרו לבית הדין לעבודה ואיימו לעזוב בשל תנאי שכר נמוכים. כן אם זה לא היה ברור אז עובדי הרכבת הקלה שאינה קיימת עדין מקבלים שכר, ככל הנראה מזה מספר חודשים לא קטן (לא בדקנו בדיוק כמה חודשים, תעשו לבד את החשבון).

7.5.2023

רכבת קלה בשבת – כן או לא … , הרכבת עדין לא הופעלה אבל השאלה הזו כבר מרחפת בחלל האוויר.
ההיגיון החילוני רואה ברכבת פתרון מצוין לאנשים שאין להם רכב, להתנייד בשבת לכיוון תל אביב וחזרה, בין אם זה בילויים בערב שישי ובין אם זה נסיעה לחוף הים בשבת.
ההיגיון הדתי אומר שמירה על הסטטוס קוו הקיים והפסקת פעילות הרכבת הקלה בשבת.

הרכבת אינה מפריעה בבני ברק לצביון הדתי של העיר משום שהיא עוברת במנהרה תת קרקעית, ואינה מרעישה.
כפתרון, אפשר אולי להגביל ולסגור את תחנות בני ברק, אך זו עלולה להיות פגיעה בתושביה החילוניים של בני ברק. העניין הוא שזה אינו פותר את הבעיה העיקרית שהיא התנגדות הדתיים להשתמש בכלי תחבורה הנוסע בשבת. שזו המצאה ישראלית, כי הרי דתיים בחול נוסעים ברכבות הפועלות 7 ימים בשבוע.

אם ננסה לנבא מה יהיה באמת, אז כנראה שהרכבת הקלה לא תעבוד בשבת, כי הרבה יותר קל להחליט על השארת מצב קיים מאשר לתכנן ולהחליט על מצב חדש.

 

4.5.2023

זה נורא מבלבל… יש קו אדום גם לרכבת הקלה בירושלים. קו זה יגיע עד שכונת נווה יעקב בצפון ירושלים ולכיוון השני עד הדסה עין כרם. החידוש הוא ביצוע הארכת הקו ב 7 קילומטר נוספים הכוללים 12 תחנות חדשות.

בקרוב מאד יחלו נסיעות מבחן בקו זה. נסיעות המבחן יימשכו מספר חודשים ללא נוסעים. החברה האמונה על המהלך היא חברת כפיר המפעילה של הרכבת הקלה בירושלים .
משה ליאון, ראש העיר ירושלים, מברך על פתיחת הקו החדש לנסיעות מבחן. הוא מביע את שמחתו על כך שירושלים היא העיר הראשונה בישראל שתהייה מרושתת במסילות רכבת וניתן יהיה להגיע כמעט לכל מקום באמצעות הרכבת.

 

3.5.2023

פרויקט שאינו נגמר… , וגם הכסף שזורם לפרויקט הרכבת הקלה אינו נגמר וממשיך לזרום באין מפריע.

נת”ע היא חברה ממשלתית שהוקמה בשנת 1996 במטרה שתוך שנים בודדות תקום רכבת קלה בגוש דן.

היום, 33 שנים לאחר הקמתה, והזרמת מיליארדי שקלים מכספי ציבור, עדין אין לנו רכבת. יש חברה, יש עובדים, יש משכורות, יש מכוניות, יש נדל”ן ועוד, אבל אין רכבת !

שרת התחבורה, הגברת מירי רגב , ערכה אתמול סיור בפרויקט הרכבת הקלה .  הסיור כלל גם נסיעה ברכבת מתל אביב לפתח תקווה. השרה רגב לא הסתירה את התרגשותה מהמעמד וגם קיבלה דיווח שישנן עוד תקלות שלא באו על פתרונן ולכן צפוי עוד עיכוב.

שרת התחבורה מירי רגב שוקלת להעביר את הפרויקט הגדול הבא, פרויקט רכבת המטרו, לחברה ממשלתית אחרת.

והשאלה הנשאלת היא, איפה הבעיה? האם בחברת נת”ע או בהתנהלות החברות הממשלתיות היושבות על הרים של כסף שאינו נגמר. או שאולי הוא כן נגמר עם תום הפרויקט! נקודה למחשבה.

1.5.2023

הרכבת הקלה על קו הזינוק, עוד זמן קצר תצא לדרך בתקווה שתשנה לטובה את התחבורה הציבורית בגוש דן ובאזור המרכז. אבל במשרד התחבורה כנראה לא סומכים על הפרויקט החדש שעומד לצאת לדרך בעיכוב של למעלה מ 20 שנה, עיכוב שעלה מיליוני שקלים למשלם המיסים הישראלי.

למה לא סומכים? משום שהאוטובוסים העובדים במקביל לקו הרכבת ימשיכו לעבוד כסדרם. והשאלה הנשאלת היא מדוע הם שם למעלה במשרד התחבורה לא סומכים על התוכנית אותה לקח להם 20 שנה לתכנן…

לנו נותר רק לקוות שהשקת הרכבת הקלה תעבור בשלום, ושבאמת נזכה לראות שיפור ניכר בתחבורה הציבורית, שיפור שיגרום לבעלי רכב להעדיף את הרכבת.

28.4.2023

השאלה שמעניינת את כולם היא כמה זמן תיארך הנסיעה מפתח תקווה לבת-ים. לפני כ 22 שנים כאשר הניחו את אבן הפינה לרכבת, בטקס מרשים שהתקיים בפתח תקווה, דיברו על 20 דקות מפתח תקווה לבת-ים.

המציאות היום מראה שככל הנראה במקרה הטוב כדאי להכפיל את המספר הנ”ל ב 3. כלומר זמן נסיעה בין פתח תקווה לבת-ים יהיה קרוב לשעה, לפי ההערכות האחרונות.

מה שמעלה את השאלה עד כמה זהו באמת פתרון תחבורתי? במה הוא טוב יותר מהרכבת הרגילה שעושה את הדרך מפתח תקווה לבת-ים בפחות זמן? אלה כנראה שאלות שרק ציבור הנוסעים יוכל לענות.

27.4.2023

על פי כל התחזיות האחרונות, הרכבת הקלה תתחיל לפעול ככל הנראה כבר בחודש יוני הקרוב (2023). זאת לאחר איחור של כמעט עשור שלם.

כזכור אבן הפינה לרכבת הקלה הונחה בשנת 2001 עם הבטחה שהיא תחל לנוע על הפסים בשנת 2008.

בשנת 2008 לא היו עדין פסים ולמעשה לא היה עדין כלום מלבד חברה לניהול הפרויקט שהוקמה אי שם ב 1996 .

אז עכשיו בשנת 2023 , באיחור של כ 15 שנים מהתאריך המיועד הראשון, ולאחר מספר דחיות לאורך השנים כולל מספר דחיות בשנה האחרונה, אולי נזכה לראות סוף סוף את הרכבת תופסת את מקומה במטרופולין של גוש דן. ההתחלה תהייה עם הקו האדום שיתפוס את מקומו בקרוב בין פתח תקווה לבת-ים דרך בני-ברק רמת-גן ותל-אביב.

ובינתיים, הרכבת עומדת אך הכסף ממשיך לזרום. הוא זורם לקבלנים שבודקים ומתקנים ושוב בודקים. והוא זורם גם לעשרות עובדים שגויסו למערך הרכבת הקלה, מקבלים משכורת מזה מספר חודשים, על חשבון כספי הציבור. אך הרכבת עדין לא יצאה מהתחנה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *